دامنه چیست؟

دامنه - doamain - .com - .ir - SLD - TLD - ICNN

 

دامنه یا domain  چیست؟


دامنه به زبان ساده همان همان ادرس سایت هایی است که افراد در بخش URL مرورگر خود وارد میکنند تا وارد ان سایت شوند.هر دستگاهی که بر روی اینترنت قرار دارد یک ادرس IP منحصر به فرد دارد که با ان ادرس شناخته می شود عمکرد مرورگر به این شکل است که زمانی که یک دامنه نوشته و جستجو میشود مرورگر دامنه را به ادرس IP  تبدیل کرده و وبسایت مورد نظر کاربر را پیدا میکند.

 

 

به‌طور‌کلی، دامنه از دو بخش «نام دامنه» یا به عبارتی دامنه سطح دوم SLD و «پسوند دامنه» یا دامنه سطح بالا TLD تشکیل شده است که خروجی آن می‌شود آدرس وب‌سایت شما. به عنوان مثال در آدرس google.com نام دامنه یا SLD همان “google” بوده و “.com” پسوند دامنه یا TLD نامیده می‌شود.

 

 

پسوند‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ اما همه آن‌ها باید از شرکت ICANN مجوز دریافت کنند. به پسوند‌هایی که مجوز رسمی دارند، Top Level Domain  به‌ اختصار TLD می‌گویند.

شناخته شده ترین دومین ها عبارت اند از:

  • دامنه com.: به ‌معنی Commercialو مناسب برای فعالیت تجاری
  • دامنه net.: به‌ معنی Network و مناسب برای شبکه
  • دامنه org.: به ‌معنی Organization و مناسب برای ارگان‌ها

نکته مهم این است که محدودیتی برای ثبت دامنه‌های یاد شده وجود ندارد و هر‌کسی می‌تواند آن‌ها را ثبت کند.

همچنین .ir شناخته شده ترین پسوند ملی میباشد.دیگر دامنه های ملی عبارت اند از co.ir. ، .ac.ir ، .org.ir و ...

نام های دامنه توسط ثبت دامنه مدیریت می شوند که رزرو نام دامنه را به ثبت کنندگان واگذار می کنند هرکسی که بخواهد یک وبسایت ایجاد کند، ابتدا باید نام دامنه مورد نظر را با register ثبت کند. 


حال چگونه یک دامنه برای وبسایت خود انتخاب کنیم

بهتر است نام دامنه خود را هم نام با برند کسب و کارتان یا مرتبط با موضوع مورد نظرتان انتخاب کنید.سعی کنید نامی ساده و کوتاه و در عین حال کاربردی انتخاب کنید،از رایج ترین و بهترین پسوند های موجود مانند .com که از پسوند های محبوب است استفاده کنید همچنین بهتر است تمامی یا حداقل چند نام دامنه مشابه با نام دامنه خود خریداری کنید.
در اخر برای خرید دامنه شما باید به وبسایت یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات مراجعه کنید به یاد داشته باشید که خرید دامنه به معنای مالکیت دائمی آن دامنه نیست و در واقع شما آن را بمدت معینی اجاره میکنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

captcha